Je vraagt je wellicht af wat zijn rich snippets? Misschien dat het je ooit opgevallen is dat als je een zoek actie uitvoert in Google sommige snippets er aantrekkelijker uitzien dan andere. Als je bijvoorbeeld naar appeltaart zoekt welke van deze resultaten zou je dan op klikken?

Rich snippet met afbeelding

Je zult waarschijnlijk voor de tweede kiezen met afbeelding omdat deze er aantrekkelijker uit ziet. Er zijn vele verschillende rich snippets en in dit artikel leg ik je uit wat deze zijn en hoe jij deze ook kunt krijgen voor je website.

Wat zijn rich snippets?

Google haalt de informatie voor de rich snippets van je website en toont deze in de SERPs. Naast de standaard snippet bestaande uit title tag, pagina URL en meta description wordt er extra informatie aan de snippet toegevoegd. De extra informatie kan o.a. bestaan uit foto’s, beoordelingen, auteur informatie en meer.

Rich snippets worden vaak over het hoofd gezien omdat deze lastiger te implementeren zijn dan de traditionele on-page SEO snippet. Het is zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden omdat de CTR (doorklikratio) met 30% kan toenemen.

Hoe krijg ik rich snippets op mijn website?

Om rich snippets op je website te plaatsen moet je microdata aan je code toevoegen van je website.

1) Microdata
Met microdata kun je content op je website labelen met informatie zodat Google weet waar dit over gaat. Hiervoor moet je een beetje HTML5 code toevoegen. Hieronder een voorbeeld

Mijn naam is Mark Hendriksen en ik woon in Boekel. Ik ben de eigenaar van Twopixels een webdesign bureau dat websites bouwt en beter vindbaar maakt. www.twopixels.nl

En nu met microdata
Microdata

2) Begin met het markeren van je content
Bekijk de verschillende type rich snippets (Deze worden later uitgelgd) en maak gebruik van schema.org voor het toepssen van de correcte microdata.

3) Test je rich snippet
Met de Google tool structured data testing tool kun je de rich snippet testen op eventuele errors. Google geeft aan of deze rich snippet correct opgezet is.

4) Wees geduldig
Als je de rich snippet correct hebt toegevoegd aan je website kan het een tijdje duren voordat je deze in de SERPs ziet.

Welke type rich snippets zijn er?

Er zijn heel wat rich snippets die je kunt gebruiken. Hieronder loop ik er een aantal na.

Auteurs
De auteur snippet bevat de volgende onderdelen:

  • De auteurs naam
  • De auteurs afbeelding zoals in Google+
  • Hoeveel Google+ volgers de auteur heeft
  • Lnks naar meerdere artikelen van de auteur

Auteurs rich snippet

Bedrijven en organisaties
Een rich snippet over een bedrijf of organisatie kan een locatie, contact informatie, prijs, openingstijden en beoordelingen bevatten als deze aanwezig zijn.

Twopixels rich snippe

Evenementen
Evenementen snippets bevatten de datum, locatie en de tijd van het evenement. Als er meer dan één optie is voor het evenement dan verschijnen er tot 3.

Evenementen rich snippet

Muziek album
Als je gebruik maakt van muziek album rich snippets dan krijg een lijst met links van de nummers op dat album.

Rich snippet van een muziek album

Mensen
De mensen snippet laat informatie van de persoon zien zoals functie baan, het bedrijf en locatie. Er kan ook een afbeelding getoond worden.

Mensen snippets zijn anders dan auteurs snippets.

Mensen rich snippet

Producten
Producten rich snippets bevatten een afbeelding, beoordelingen en een prijs van het product.

Producten rich snippet

Recepten
Recepten snippets bevatten informatie over een specifiek recept zoals een beoordeling, bereidingstijd en de calorieën.

Om te voldoen als een recept heb je tenminste 2 van de onderstaande tags nodig.

  • Een afbeelding van het gerecht
  • De tag prepTime, cookTime, totalTime, or ingredients
  • Calories
  • Review

Rich snippet met afbeelding

Review snippet
Een snippet met alleen de beoordelingen erop.

Review rich snippet

Wil jij ook rich snippets voor je website? of wil je een website laten maken dat geoptimaliseerd is met rich snippets neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Pin It on Pinterest