Lokale SEO is sterk toegenomen in de laatste paar jaar. Dit geeft een mooie kans om extra publiciteit en verkeer naar je website te krijgen. Daarnaast is hier in veel gevallen weinig concurrentie en kun je al snel goede resultaten behalen.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO richt zich op de zoekresultaten van de bezoekers huidige locatie. Alhoewel dit vergelijkingen heeft met organische SEO is het uiteindelijk erg verschillend. Google geeft de resultaten weer van lokale bedrijven in de omgeving van de bezoeker. Bijvoorbeeld als iemand in mijn omgeving naar webdesign bureau zoekt dan krijgt deze onderstaande lokale resultaten te zien. Een mapje met daaronder de top 3 lokale resultaten, als er op de knop “meer plaatsen” geklikt wordt dan komen alle lokale resultaten te voorschijn.
Lokale SEO resultaten
Alleen de top 3 wordt getoond in de lokale resultaten. Het is dan ook belangrijk dat je bij de top 3 komt. Als je in deze lijst staat dan krijg je veel publiciteit in je lokale omgeving. Om hier in te komen of beter in te ranken kun je onderstaande tips doornemen.

Factoren die je positie bepalen

De onderstaande grafiek toont verschillende factoren met hun weging die van belang zijn voor de lokale SEO. Een van de dingen om hier op aan te merken is dat de on-page SEO een belangrijke rol speelt met 21%. En wat ik hier ook op aan wil merken is dat er hier vaak een grote fout wordt gemaakt door het niet goed invullen van de NAP gegevens. Dit zorgt voor maar liefs 41% van de ranking problemen.
Lokale SEO factoren

Grafiek afkomstig van Moz local

Google my business

Als je deze nog niet hebt dan kun je er hier één aanmaken Google my business. Met het opzetten van deze pagina houd dan rekening met de volgende punten:

  • Schrijf een unieke lange beschrijving met een correcte format en zet je website adres er ook bij.
  • Kies de juiste categorieën voor je bedrijf.
  • Voeg een aantal foto’s toe.
  • Voeg een lokaal telefoonnummer toe.
  • Voeg je bedrijfsadres toe, zorg ervoor dat deze exact hetzelfde is als op je website.
  • Upload een hoge resolutie profiel en omslag foto.
  • Voeg je openingstijden toe (indien dit relevant is).
  • Laat je bezoekers reviews schrijven (ik kom hier later op terug).

NAP

Dit staat voor Name, Address, Phone Number ofwel naam, adres, telefoonnummer. Consistentie is de sleutel hier. Je moet ervoor zorgen dat je volledige NAP gegevens over je hele website (dat wil zeggen op elke pagina) aanwezig zijn. Bovendien moet je exact dezelfde gegevens / format gebruiken op alle websites waar je ook je NAP gegevens plaatst.

Je zult ook gebruik willen maken van Schema.org opmaak voor je NAP gegevens. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines weten dat het om NAP gegevens van een lokaal bedrijf gaat.

Lokale reviews

Je had het misschien al gezien op de bovenstaande afbeelding dat bij mijn bedrijf sterren staan. Deze sterren komen van de reviews die klanten geschreven hebben en het gemiddelde van deze beoordelingen verschijnt dan in de snippet. Dit word ook wel een rich snippet genoemd. Dit verhoogt de kans aanzienlijk dat bezoekers op jouw website klikken. Daarnaast telt de waarde van deze reviews mee in de ranking van je lokale resultaten. 62% van de consumenten geeft aan dat zij meer vertrouwen in een bedrijf hebben bij het lezen van reviews. Het wordt daarom steeds belangrijker om goede reviews te tonen.

Lokale On-Page SEO Factoren

Het is nog steeds belangrijk om ook de landingspagina van je website te optimaliseren voor de lokale resultaten. Denk hierbij aan het volgende:

  • Voeg stad/regio plus een relevant zoekwoord in de title tag.
  • Voeg stad/regio plus een relevant zoekwoord in de h1 tag.
  • Voeg stad/regio plus een relevant zoekwoord in de URL.
  • Voeg stad/regio plus een relevant zoekwoord in de pagina inhoud.
  • Voeg stad/regio plus een relevant zoekwoord in de afbeeldings alt tag.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je website een responsive design heeft.

Lokale backlinks en citatie

Backlinks van lokale bedrijven helpt enorm om meer autoriteit te krijgen en daardoor hoger te ranken in de lokale resultaten. Denk hierbij aan lokale nieuws websites of verenigingen. Zorg ervoor dat de citatie exact hetzelfde is als op je eigen website.

Click Through Rate

Een andere ranking indicatie van de laatste tijd is de Click Through Rate van de SERPs. Dit houd in dat Google meeneemt hoe vaak er op een snippet geklikt wordt en neemt dit mee in de ranking van de lokale resultaten. Een aantal tips hoe je de kans kunt verhogen dat er op je snippet geklikt wordt.

  • Zorg dat je Schema.org markup gebruikt voor je reviews.
  • Maak je title tag pakkend en relevant.
  • Maak een goede meta description.

Conclusie

Heb je een bedrijf dat op lokale zoektermen gezocht wordt dan raad ik je aan om zeker gebruik te maken van lokale optimalisatie. Lokale SEO wordt vaak weinig aandacht aan besteed en geeft je daarom een goede kans om er hoog mee te scoren. Wil je meer weten over het toepassen van lokale SEO op jouw website? Of wil je een nieuwe website laten maken die lokaal geoptimaliseerd is voor lokale SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Pin It on Pinterest