Naarmate er steeds meer mensen websites bezoeken met mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, voor de taken die vroeger alleen werden uitgevoerd met een desktop, is één ding duidelijk geworden: mobiel neemt het surfen over op het internet. En het is niet alleen surfen, maar het is elke taak van surfen op social media het controleren van emails en zelfs online winkelen. Een responsive design is daarom een must!

Omdat mobiel internet gestaag toeneemt, is het uitermate belangrijk dat jouw website mobiel vriendelijk is. Ongeacht met welk apparaat de bezoeker jouw website bezoekt deze moet overal goed te zien zijn. En dit kun je bereiken met een responsive design.

Wat is responsive design?

Een responsive design zorgt ervoor dat de structuur van de website met alle inhoud zoals teksten en afbeeldingen op elk apparaat goed te zien zijn. Bijvoorbeeld als een bezoeker de website bezoekt op een desktop dan krijgt deze de website te zien op een beeldmonitor. Een beeldmonitor is breder dan hoog (landscape). Maar als de website op een mobiele smartphone wordt bezocht dan is de weergave hoger dan breed (portrait) en past de website zich daar op aan. Met een responsive design hoef je eigen geen zorgen te maken met wel apparaat de bezoeker jouw website bezoekt deze past zich altijd automatisch aan.

Verschil tussen responsive design en een mobiele website

Er zijn 2 methodes om een website responsive te maken. Dit kan met een responsive design of met een aparte mobiele website. Met een responsive design past de website automatisch aan op de beschikbare ruimte van het apparaat waarmee de website bezocht wordt. Een mobiele website is een website op zichzelf en alleen voor mobiele apparaten. Dit betekent dat je dan meerdere websites nodig hebt voor elke apparaat.

Aanbevolen door Google

Je vraagt je misschien af waarom Google responsive design aanbeveelt, nou dit komt omdat Google bots de website makkelijk kunnen crawlen (doorzoeken). Dit komt omdat de website 1 dezelfde URL heeft ongeacht op welke apparaat de website bezocht wordt.

Vanaf 21 April 2015 geeft Google voorrang in de ranking aan mobiel vriendelijke websites het is daarom erg belangrijk dat je website mobiel vriendelijk is.

Daarnaast geeft Google de voorkeur aan responsive web design op 1 URL omdat dit voor bezoekers makkelijker te delen is dan dat deze op een aparte mobiele website staat. Bijvoorbeeld als een mobiele gebruiker content deelt vanaf een mobiele website met een vriend op Facebook en deze bekijkt vervolgens de content op een desktop. Dan ziet deze een uitgeklede versie van de mobiele website. Dit creëert een minder gebruiksvriendelijke ervaring voor de bezoeker. Google legt grote nadruk op de gebruiksvriendelijkheid van een website en gebruikt dit in de ranking.

Heeft jouw website een responsive design?

Wil je weten of jouw website mobiel vriendelijk is? Met de mobile-friendly-test kun je het checken.

Responsive design check van je website

Positieve gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers

Één van de aantrekkelijkste aspecten van responsive design is dat je bezoekers een gebruiksvriendelijke ervaring krijgen als deze op een tablet of mobiele telefoon je website bezoeken. Volgens Google’s Think Insights voor mobiel, als er een bezoeker op je website komt en deze niet kan vinden wat hij of zij zocht (bijvoorbeeld omdat je website niet responsive is) dat er 61% kans is dat deze meteen vertrekt en naar een andere website gaat (waarschijnlijk je concurrent). Maar als deze wel een positieve ervaring krijgt op je website er 67% kans is dat deze een product dienst afneemt. Een gebruiksvriendelijke website helpt enorm voor je conversie.

Conclusie

Responsive web design is aanbevolen door Google, je hebt slechts één website nodig om een goede gebruiksvriendelijkheid te krijgen voor alle apparaten. Wil jij ook een website laten maken met een responsive design? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en zullen wij kijken wat we voor je kunnen doen.

 

Pin It on Pinterest