Als je doelgericht verkeer wilt ontvangen uit de organische resultaten vanuit de zoekmachines, dan moet je het een en ander weten over SEO. En wanneer het aankomt op off-page SEO, dan hoort linkbuilding er ook bij. In dit artikel geef ik je een aantal linkbuilding tips.

Over de jaren is het één en ander veranderd als het aankomt op linkbuilding, Google is een stuk slimmer geworden in het identificeren van onnatuurlijke links. Als je te veel slechte backlinks hebt dan kan Google je een penalty geven, wat resulteert in een daling in de ranking of dat je website verwijderd wordt uit de index.

In 2016 en verder, moet je afzien van de oude linkbuilding methodes. En moet je focussen op het verkrijgen van links op de natuurlijke wijze. In dit artikel geef ik je een aantal linkbuilding tips over goede en slechte links zoals wordt bepaald door SEO experts en Google zelf.

Linkbuilding een kort overzicht

Ik geef je eerst een kort overzicht waarom linkbuilding belangrijk is voor je off-page SEO. En wat Google belangrijk vind in een backlink.

Zoals Moz het duidelijk uitlegt, links zijn de straten tussen webpagina’s welke de zoekmachines volgen om er achter te komen hoe de relatie is tussen webpagina’s. Zoekmachines kijken naar een link en gebruiken complexe algoritmes om de populariteit, autoriteit en vertrouwen te analyseren.

Je kunt een link zien als een stem voor een website of webpagina. Wanneer een website een link krijgt van een andere website die nog niet oud is of nog geen vertrouwen heeft bij Google, dan telt deze stem niet voor heel veel. Maar een link van een website met veel autoriteit zou veel zwaarder tellen.

Het kopen of verkopen van links voor SEO doeleinde is iets wat Google tegen probeert te gaan. Zoals vermeld in de Search Console (Webmaster tools) richtlijnen. Dit zelfde geld voor links ruilen, automatische linkbuilding software.

Op 24 April 2012 heeft Google de Penguin algoritme update gelanceerd. In deze update werden websites gestraft die misbruik hebben gemaakt van overmatig onnatuurlijke links.

Wat een Google expert zegt over linkbuilding

In een live Google+ Hangout dat plaats vond afgelopen jaar in februari met Google’s Webmaster Trends Analyst John Mueller, werd er gevraagd of linkbuilding een goede strategie is voor SEO. Zijn antwoord was, wat je kunt horen rond 55:40 in de video:”Over het algemeen, zou ik het proberen het te vermijden.” Mueller vult dit aan met, we gebruiken links als een onderdeel van onze algoritme maar we gebruiken veel meer factoren.

Ondanks dit advies zijn veel SEO experts er van overtuigd dat links nog te belangrijk zijn om te negeren. Volgens een onderzoek met 150 SEO experts, domain-level en page-level links zijn de top 2 factoren dat de meeste invloed heeft op Google’s algoritme.

SEO rank factoren

Linkbuilding tips : de 6 slechte link methodes

Als je goed begrijpt wat een link slecht maakt kan het verschil maken of je website stijgt of gestraft wordt in Google. Volgens Search Engine Land, zijn er 7 grote kenmerken waar je voor uit moet kijken. Hieronder geef ik je 6 linkbuilding tips hoe je het niet moet doen.

1. Een link van een domein met lage autoriteit of een slechte reputatie

Hoe meer links je krijgt van populaire, autoritaire en betrouwbare websites hoe beter je zult scoren in de SERPs. Zet jouw links niet op honderden websites met lage autoriteit, spammy websites. Google zal je hier vroeg of laat mee straffen. Wees niet bang dat als er een paar van jouw links op zulke websites staan dat je dan meteen gestraft word. Google weet wat natuurlijk lijkt en wat niet.

2. Een link met geen verband tussen de bron en jouw website

Als je bijvoorbeeld een fotograaf uit Amsterdam bent, en je hebt links van reisorganisaties in Asia, dan geeft dit een duidelijk signaal aan Google dat deze link een vreemde is. Het is belangrijk dat de links van andere website relevant zijn met jouw website.

Teveel links van dezelfde domeinnaam

Wanneer je heel veel links vanuit één domeinnaam afkomstig naar jouw website toe linken dan geeft dit een waarschuwing aan Google. Het is niet logisch dat één website heel veel links krijgt vanuit één domein.

4. link ruilen

Wat vroeger veel gedaan werd is “ik link naar jouw website en jij linkt naar mijn website”. Google ziet dit nu ook en als je er teveel van deze links hebt dan zul je hiervoor gestraft worden.

5. Een link dat te geoptimaliseerde anker tekst bevat.

Als je vroeger het exacte zoekwoord als anker tekst voor je link gebruikt dan werd dit als positief ervaren door Google. Deze SEO regel is niet meer van deze tijd. Probeer hiervoor wat langere zinnen te gebruiken zodat het meer natuurlijker lijkt.

6. Een link in een betekenloze plaats

Als je een link plaatst zonder extra content er omheen komt over als spam in de ogen van Google. Google kijkt naar alle content op de pagina en is slim genoeg om te begrijpen dat een link zonder extra content omheen verdacht uit ziet.

Linkbuilding tips: 5 tips voor goede links

Om oprecht goede links te krijgen is niet onmogelijk om te doen. En als je er moeite voor doet, dan ben je veel beter af. Gerenommeerde ondernemer en digitale marketing expert Neil Patel heeft een goed bericht geschreven op Search Engine Land. In dit artikel schrijft Neil waarop je moet focussen voor het bouwen van goede links. Ik geef je nu 5 goede linkbuilding tips voor je website.

1. Wordt gast blogger op andere blog sites

Het schrijven van blog artikelen voor andere websites is een goede manier om aan links te komen. Je krijgt daarmee ook nog eens meer bekendheid als blogger. Zet in je blog 1 tot 2 links naar je eigen website anders komt het over als spam voor Google.

2. Maak infographics

Neil Patel merkt op dat infographics niet meer zo effectief werken als een paar jaar geleden, maar deze nog steeds een goede manier zijn om aan links te komen. Mensen vinden het prettig als content op een meer visuele manier getoond worden. Canva is een goede tool om een infographic mee op te zetten.

3. Start met social sharing

Hoe meer social shares je content heeft des te meer kans heb je op backlinks. De social links die je krijgt tellen niet echt mee voor de SEO maar de kans wordt wel een stuk groter dat anderen dit zien en linken.

4. Vraag aan relevante website eigenaars voor een link

Als je een relevante website benaderd en vraagt om een bericht of interessante content dat jij geschreven hebt te linken, wat hun website een meerwaarde geeft dan is het niet gek dat zij dit zouden willen linken.

5. Bereid je eigen merk uit

Zorg ervoor dat je interessant content op je website hebt dat mensen de moeite vinden om te delen. Als mensen je vertrouwen en je een autoriteit vinden in jouw vakgebied zullen zij jouw content willen delen op het internet.

 

Pin It on Pinterest