Meta descriptions speelt een grote rol voor de zoekresultaten. Een meta description staat in de snippet onder de title tag en deze geeft een korte beschrijving van de betreffende webpagina. Het doel hiervan is om de bezoeker te overtuigen om hierop te klikken en naar je website te leiden. Daarnaast is het ook belangrijk om je zoekwoord in de meta description voor te laten komen. In de afbeelding hieronder wordt de meta description geïllustreerd.

Wat is een meta description

Voor elke SERP zijn er maar een bepaald aantal mensen dat daadwerkelijk helemaal naar beneden scrolt en alle resultaten bekijkt. Het is daarom belangrijk dat je snippet goed opvalt met een goede meta description. Naast een goede beschrijving kun je ook gebruik maken van rich snippets (de sterretjes) om nog meer op te vallen.

Hoe schrijf je een goede meta description

Je moet aandacht besteden bij het schrijven van je meta descriptions. De beschrijving moet er voor zorgen dat mensen op jouw snippet klikken en niet die van een concurrent. Hieronder 5 tips voor het schrijven van de meta description.

1) Gebruik tekst dat tot een actie leid

Actie georiënteerde tekst verteld de lezer exact wat hij of zij kan doen als er op de snippet geklikt wordt. Gebruik hiervoor woorden als “Leer”, “Ontdek”, “Krijg”, en volg dan met een beschrijving wat je kunt krijgen als je klikt.

2) Zorg voor een oplossing of voordeel

Vertel de bezoeker wat hij of zij kan verwachten als er geklikt wordt. Het laatste wat je wilt is dat er op de Back knop geklikt wordt omdat de bezoeker niet te zien krijgt wat deze had verwacht. Dit is ook belangrijk als je bounce rates zo laag mogelijk wilt houden.

Schrijf een korte regel wat de inhoud van de pagina beschrijft of vertel de lezer waarom zij jouw pagina moeten bekijken. Geef de lezer een duidelijk voordeel als er geklikt wordt. Je bezoeker zoekt naar informatie, product of dienst zorg ervoor dat jij hiervoor de oplossing hebt en maak dit meteen kenbaaar.

3) Houd het onder 155 tekens

Over het algemeen moet een meta description onder de 155 tekens blijven. Google meet eigenlijk niet het aantal tekens maar de pixels. Dit houd in dat de meta description boven een bepaalde breedte afgeknipt wordt. Maar als je de 155 tekens aan houd dan zit je hier wel goed mee. Je kunt de lengte van je meta description en title tag meten met deze handige tool van SEOmofo.

4) Bedrieg de bezoeker niet

Als je meta description een beschrijving geeft dat niet relevant is met je webpagina dan zal deze op de Back knop klikken. Sommige meta descriptions staan vol met zoekwoorden ook dit moet je niet doen Google zal je hiervoor straffen door je snippet lager in de lijst te zetten.

5) Maak het specifiek en relevant

De gemiddelde zoeker kent een voorspelbare meta description als zij deze zien in de SERPs. Het is daarom erg belangrijk om je inhoud van je webpagina zo goed mogelijk te beschrijven. Probeer zo specifiek en relevant mogelijk te zijn met je doelgroep. Kijk vanuit je doelgroep en probeer zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat zij willen.

 

Pin It on Pinterest