Je vraagt je misschien af wat is een call to action? Misschien dat je er nog nooit van gehoord hebt maar je zult ze ongetwijfeld gezien, en er ook op geklikt hebben. Ik heb het hier over call to action ofwel CTA‘s. In dit artikel leg ik je het volgende uit:

  1. Wat is een Call to action?
  2. Wat maakt een Call to action aantrekkelijk?

Wat is een call to action?

Een call to action vaak afgekort als CTA is een afbeelding of een stukje tekst dat er voor zorgt dat je bezoekers, leads of klanten een actie ondernemen.

De actie dat je wilt dat je bezoekers verrichten kan van alles zijn zoals:

  1. Een ebook of brochure downloaden
  2. Contact opnemen
  3. Inschrijven voor een nieuwsbrief
  4. Een offerte opvragen
  5. etc.

Weet je nog niet goed wat een call to action is? Hieronder een voorbeeld van een CTA:

Wat is een call to action

De oranje knop met de tekst “Ja, ik wil een verpletterende website” is de CTA. Deze valt op en de bezoeker weet wat er gebeurd als er op de knop geklikt wordt de beschrijving in de knop verteld dit.

Wat maakt een Call to action aantrekkelijk?

Opvallende design
Voordat iemand op je CTA zal klikken, moet je ervoor zorgen dat deze goed opvalt. Je CTA’s kleuren moeten een goede contrast hebben met de rest van je website design. Een knop design werkt een stuk beter als alleen een tekst link.

Kleuren
De juiste kleur heeft een grote invloed op de conversie van je CTA. Je vraagt je waarschijnlijk af wat de beste kleur is voor je CTA. Om de kleur te bepalen die het beste converteert moet je een A/B splittest uitvoeren. Wat bij de ene doelgroep goed werkt kan bij een ander doelgroep anders zijn. Maar als richtlijn kun je onderstaand tabel van karelgeenen.nl gebruiken.

kleuren tabel call to action

Beschrijvende tekst
Gebruik geen tekst als “klik hier”, maar gebruik jargon vrije actie woorden dat de aandacht van de lezer grijpt. Als je meer tips wilt voor het schrijven van goed CTA teksten bekijk dan dit blog bericht van Hubspot.

Zorg ervoor dat de bezoeker precies weet wat er gebeurd als er op de CTA geklikt wordt. Krijgen zij een ebook of gaan ze naar een offerteformulier? Maak duidelijk wat zij krijgen in ruil van hun klik.

Landingspagina
Een CTA is het meest effectief als de bezoeker naar een toegewijde landingspagina gaat. De landingspagina moet er vervolgens voor zorgen om van je bezoeker een klant te maken.

Conclusie

Met een goede call to action zorg je voor meer conversie op je website. Experimenteer met verschillende teksten en kleuren voor een optimaal resultaat. Wil jij ook een website laten maken met een goede CTA? Neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Pin It on Pinterest