Handleiding zoekmachine optimalisatie

 

 

Wat is zoekmachine-optimalisatie?

Zoekmachine-optimalisatie houdt in dat je website door aanpassingen beter vindbaar wordt in zoekmachines. Om dit te bereiken moet de zoekrobot van een zoekmachine in detail kunnen vaststellen waar je website precies over gaat. Zoekmachine-optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. Hieronder een video van Matt Cutts van Google.

 

 

 

 

Zoekwoorden bepalen

Wanneer een persoon zoekt via Google, dan voert hij een zoekopdracht uit. Google rangschikt per zoekopdracht duizenden websites aan de hand van honderden factoren. Een zoekopdracht kan bestaan uit een enkel zoekwoord (keyword) of een combinatie van woorden.

Voor het bepalen van de juiste zoekwoorden moet er met het volgende rekening worden gehouden.

  1. Relevantie (hoe relevant is het zoekwoord met het onderwerp van de pagina)
  2. Volume (hoe vaak wordt dit zoekwoord ingevoerd in Google)
  3. Concurrentie (hoeveel concurrentie is er op dit zoekwoord. Dus hoeveel andere website gebruiken dit zoekwoord ook)

Om te bekijken welke zoekwoorden interessant zijn kunt u gebruik maken van de gratis Google Adwords Keyword Planner (of “Zoekwoordplanner” in het Nederlands). Hiervoor moet u wel een account aanmaken.

Maak een gratis Google AdWords Account

U moet een Google Adwords Account aanmaken om de Google Keyword Planner te kunnen gebruiken. U kunt een gratis account aanmaken zonder dat u hiervoor een Google Adwords campagne voor hoeft aan te maken. Gebruik voor het aanmaken van een account een emailadres dat al bekend is bij Google, bijv. je Gmail, Analytics of YouTube login.

De Google zoekwoordplanner gebruiken

Zodra u bent ingelogd kiest u onder de tab met de titel “Hulpprogramma’s” de optie “Zoekwoordplanner”. Als je hierop klikt, zie je de onderstaande vier opties:

zoekwoorden

Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen

U kiest voor de eerste optie “Nieuwe ideeën voor zoekwoorden of advertentiegroepen zoeken”. U krijgt dan het onderstaande scherm te zien:

zoek

Nadat u een aantal zoekwoorden hebt opgegeven, vult u bij ‘Targeting’ het land Nederland en de taal Nederlands in. Als u op ideeën opvragen klikt krijg u het volgende scherm te zien:

zoek-2

 

  1. Zet het tabje op zoekwoordideeën
  2. U kunt hier een nieuw zoekwoord invoeren.
  3. Dit is het zoekwoord waarop u zoekt
  4. Hier staan andere zoekwoorden in die lijken op het ingevoerde zoekwoord
  5. In deze kolom wordt aangegeven hoe vaak er op dit zoekwoord wordt gezocht per maand
  6. Deze kolom geeft aan hoe veel concurrentie er op dit zoekwoord zit.

Het ideale zoekwoord is goed relevant met uw onderwerp heeft een hoge volume en weinig concurrentie. Elke pagina van u website kunt u voor een bepaald zoekwoord optimaliseren.

 

Zoekwoorden verwerken

Elke pagina van uw website kan geoptimaliseerd worden voor een bepaald zoekwoord of zoekwoorden groep. Als u een lijst met geschikte zoekwoorden heeft gevonden gaan we deze verwerken in de website met een handige hulpmiddel dat al geïnstalleerd is. Onderstaand de punten die behandeld worden:

  • Paginatitel
  • Meta omschrijving
  • Url van de webpagina
  • Naam van het mediabestand; bijvoorbeeld afbeelding of video
  • H1: hoofdtitel
  • H2: subtitels
  • De tekst

We beginnen met het optimaliseren van de snippet voor Google. Een snippet ziet er als volgt uit:

snippet

 

  1. Paginatitel
  2. Url of permalink
  3. Meta omschrijving

Als u vanuit het dashboard naar de pagina gaat die u optimaliseren wilt en omlaag scrolt dan ziet u onderstaande:

yoast

 

  1. Dit is de SEO plugin
  2. Dit is een voorbeeld van hoe de snippet wordt weergegeven in Google
  3. Hier voert u het zoekwoord in
  4. Hier voert u de Titel in (zorg ervoor dat het zoekwoord hier in voor komt)
  5. Hier voert u een omschrijving in (zorg ervoor dat het zoekwoord hier in voor komt)

Permalink aanpassen

Deze vind u bovenaan de pagina net onder de titel.

permalink

 

Dit is de url van de pagina. Probeer ook hier het zoekwoord te plaatsen. Let op: als u de permalink veranderd dan moet u de link ook aanpassen van de pagina’s die hier naar toe linken.

Als u terug gaat naar de SEO module en klikt op het tabje pagina-analyse. Dan krijgt u een lijst met punten die afgehandeld moet worden voor een goede optimalisatie. Als u onderstaande melding krijgt en u heeft wel een focus woord ingevoerd dan moet u de pagina bijwerken deze melding zal dan verdwijnen.

“Er is geen focus-trefwoord ingesteld voor deze page. Als er geen focus-trefwoord wordt opgegeven, kan er geen score worden berekend.”

 

Untitled-4

Alles wat niet groen is kan verbeterd worden. Probeer het zoekwoord een aantal keren in je tekst te laten voorkomen. H1 en H2 betekent kopregel 1 en kopregel 2. Om de alt tekst van een afbeelding aan te passen klik je op de afbeelding en klik je op het potloodje. In het veld alt tekst of alternatieve tekst kun je deze invoeren zet hier dan ook het zoekwoord in.

.

Pin It on Pinterest

Share This